Prijava na e-novice
KROMATIKA 3
16. 11.
četrtek
november
19.30
Gallusova dvorana, Cankarjev dom

Poleg Marija Kogoja Slavko Osterc velja za začetnika slovenske sodobne klasične glasbe. Pretrgal je vezi s tradicijo romantike, kajti med študijem v Pragi, tedaj enem izmed središč evropske avantgarde, se je seznanil s sodobnejšimi skladateljskimi postopki in slogi, kot so atonalnost, atematičnost, dvanajsttonska tehnika, ekspresionizem in neoklasicizem. Med njegovimi simfoničnimi, komornimi in klavirskimi deli ter operno in baletno glasbo Klasična uvertura najpogosteje zveni na koncertnem odru. Poljski Paganini Henryk Wieniawski velja za enega najvirtuoznejših violinistov v zgodovini. Dokaz temu je bogat opus briljantne romantične glasbe, v katerem prevladujejo dela za violino, med njimi pa najdemo samo dva koncerta, posvečena temu glasbilu. Kot solistka se bo nocoj predstavila izjemno obetavna mlada japonska glasbenica Hina Maeda, ki je lani osvojila prvo nagrado na mednarodnem violinističnem tekmovanju Društva Wieniawskega, in to ravno z izvedbo Drugega violinskega koncerta Wieniawskega.

V družbi poljske, čeprav sodobnejše glasbe, ostajamo tudi v drugem delu koncerta. »Vedno me je privlačila rustična umetnost Poljske, predvsem domiselne, barvite figure, ki jih spretni poljski kmetje izrezujejo iz papirja v dolgih zimskih večerih. Odločil sem se napisati velikopotezno delo, v katerem bi te prvinske, naivne podobe pretočil v glasbo.« Tako je svojo Rustično simfonijo opisal Andrzej Panufnik, eden najizvirnejših skladateljev druge polovice prejšnjega stoletja, ki je zaradi ustvarjalnosti nenaklonjenega političnega razpoloženja zapustil rodno Poljsko ter večino življenja preživel v Veliki Britaniji. Njegovo mojstrovino in preostala dela na sporedu bo interpretiral ugledni nemški dirigent Thomas Sanderling. Po študiju na konservatoriju v Sankt Peterburgu ter na visoki šoli v Berlinu je izkušnje nabiral kot asistent Herberta von Karajana in Leonarda Bernsteina. V sedemdesetih letih prejšnjega stoletja se je spoprijateljil z Dmitrijem Šostakovičem ter prvič pred nemškim občinstvom izvedel njegovo Trinajsto in Štirinajsto simfonijo. Sanderling, nekdanji dirigent Ruske narodne filharmonije, Nemške državne opere v Berlinu ter Simfoničnega orkestra iz Osake, od leta 2017 zaseda položaj šefa dirigenta Filharmoničnega orkestra iz Novosibirska.

Tomaž Gržeta

 

Simfonični orkester RTV Slovenija

Thomas Sanderling, dirigent

Hina Maeda, violina


OSTERC: Klasična uvertura

WIENIAWSKI: Koncert za violino

PANUFNIK: Sinfonia rustica